Logo van SPIKKER

Spikker GBU B.V.

  • Het Spijk 4,
  • 8321 WT, Urk (Flevoland)
  • Nederland
  • KVK-nummer: 78327717
  • Btw-id: NL861349064B01

Houd mij op de hoogte over het magazine

Neem contact met mij op

Musthaves voor een goed LinkedIn profiel

Een goed profiel op LinkedIn kan je carrièrekansen positief beïnvloeden. Vooral als je op zoek bent naar een nieuwe baan kun je je hier uitermate goed op voorbereiden met het LinkedIn netwerk. Kijk eens goed naar profielen die je droombaan matchen; welke taken en werkzaamheden zij hebben, welke vaardigheden daarvoor nodig zijn, welk carrièrepad hebben ze daarvoor afgelegd en met wie zij contact hebben. Met al deze informatie kun jij je goed voorbereiden op een sollicitatie.

Voordat je een berg sollicitatiebrieven de deur uit stuurt, is het verstandiger om eerst je LinkedInprofiel even goed op te frissen. Hier volgen een aantal onderdelen waar je op moet letten.

Je profielfoto

Eerste indrukken zijn ontzettend belangrijk en moeilijk terug te draaien. Daarom kun je beter niet kiezen voor een foto met een biertje in je hand (of je nou een zuiplap bent of niet), een foto tijdens een feestje, in bikini, met kinderen, op je trouwdag of met je huisdieren. Deze foto’s laten geen professionele indruk achter en zorgen ervoor dat mensen je face-to-face niet zo gauw zullen herkennen.

Neem de tijd om een goede foto te maken en denk hierbij aan de juiste setting, goed licht en de juiste kleding. Eerst je foto laten beoordelen door anderen voordat je hem plaatst? Dat kan met Photofeeler.

De URL van je profiel

Ook is het belangrijk om een gepersonaliseerde URL voor je profiel op LinkedIn toe te voegen. Veel mensen hebben namelijk een automatisch gegenereerde URL in hun profiel staan.

Google jezelf maar eens. Je LinkedIn profiel komt vaak bovenin de zoekresultaten te staan en de URL naar je profiel is dan de eerste indruk die iemand van je krijgt. Een gepersonaliseerde URL komt professioneler over en is makkelijker in je e-mail handtekening en biografie op te nemen. Zo pas je hem aan

musthaves linkedin profiel

Je headline

Een opvallende headline trekt meteen aandacht van de lezer. LinkedIn neemt je huidige functie en bedrijfsnaam over in je headline, maar wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan kun je hier gebruik van maken. Daarnaast wordt de headline in de zoekresultaten meegenomen en met een goede headline val je op tussen mensen die een standaard headline hebben.

Samenvatting

Je samenvatting op je LinkedIn kun je beschouwen als een soort persoonlijke pitch voor je lezers. Geef dus geen uitgebreide omschrijving van je werk en je functie, maar over wat je kan en waar je goed in bent. Wat zijn je ambities en waarom ben je zo enthousiast? Als je dit lastig vindt kun je ook een bijpassende quote of een inspirerend filmpje gebruiken. Laat je voorlopige samenvatting eerst even checken door een vriend of collega en vraag of die je wil helpen met het omschrijven van je goede eigenschappen.

Werkervaring

Sinds LinkedIn in 2017 vernieuwd is, is werkervaring nóg belangrijker geworden. Zorg voor voldoende informatie over je ervaring, functie en bedrijf. Omschrijf je taken, verantwoordelijkheden, ambities en kenmerken.

Tips:

  • Zorg voor een duidelijke omschrijving, niet langer dan 3 alinea’s.
  • Vraag om aanbevelingen of onderschrijvingen van een zakenrelatie.
  • Voeg belangrijke projecten, prestaties of presentaties toe.
  • Verrijk je werkervaring met media (YouTube, social media, etc)

Vaardigheden

Ook je vaardigheden en skills zijn voor een werkgever heel belangrijk. Beschouw dit niet als opscheppen, maar als een beschrijving van wat je allemaal hebt gedaan. Probeer dit zo precies mogelijk te omschrijven.

Het is mogelijk om zo’n 50 skills aan je LinkedIn toevoegen. Meer of minder is niet goed of fout, maar zorg er wel voor dat ze relevant blijven.

De header

Visuele content wordt in de meeste gevallen eerder waargenomen dan tekst, laat dus een goede eerste online indruk achter. Zorg voor een professionele achtergrondafbeelding van je profiel, die onderstreept welke boodschap je over wilt brengen.

Check het actuele aanbevolen formaat hier en maak het bestand niet groter dan 4 MB. Test de afbeelding op verschillende devices: Op de computer valt het onderste deel van de foto vaak weg, maar deze is wél volledig zichtbaar in mobiele weergave (waar overigens 60% van het LinkedInverkeer plaatsvindt).

Bloggen op LinkedIn

Bloggen is helemaal van deze tijd en zorgt voor meer websiteverkeer, interactie en leads op zoekmachines. Denk eerst goed na over je target audience, je tone of voice en wát je wilt vertellen. Maak dan een content planning, zodat je precies weet wat er komen gaat. Dat betekent niet dat je het bij een bestaande strategie moet laten. Houd je bezig met actuele informatie en maak gebruik van live- en chatfuncties om in te blijven spelen op de huidige trends.

LinkedIn-gebruikers zijn vooral op zoek naar informatie die ze productiever, succesvoller en beter maakt. Zorg dat je blogs aansluiten bij deze mindset; om te zorgen voor meer views en leads, niet om direct wat te verkopen. Ohja, en zet voordat je begint eerst je taalvoorkeur even op Engels, hierna kun je overigens gewoon in het Nederlands gaan bloggen.

Zorg ervoor dat je bovenstaande onderdelen goed onder de knie hebt op je LinkedIn profiel, om een nieuwe werkgever te enthousiasmeren. En als je genoeg informatie verstrekt, kun je je LinkedIn-profiel gebruiken als online visitekaartje!

Benieuwd naar wat we voor jouw bedrijf kunnen doen?

Met veel plezier kijken we naar wat er mogelijk is om onze klanten verder te brengen. Dat zorgt voor groei. In omzet. In ontwikkeling. En in plezier. Want wij hebben het leukste werk dat er is! Dus ben jij benieuwd hoe we jou en je bedrijf verder brengen? Laat het ons weten, wij kunnen niet wachten om voor je aan de slag te gaan!

Hi, ik ben Emma.
Ik wil je helpen
om verder te komen.
Let's meet!

Ja, ik wil een SPIKKER magazine!

Ons spiksplinternieuwe SPIKKER magazine verschijnt binnenkort. Wil jij deze als eerste ontvangen? Schrijf je nu alvast in!

Het SPIKKER magazine vertelt meer over onze werkwijze, geeft een inkijkje in ons werk en staat boordevol tips. Te leuk om te laten schieten. 😉

Wij werken met: