Logo van SPIKKER

Spikker GBU B.V.

  • Het Spijk 4,
  • 8321 WT, Urk (Flevoland)
  • Nederland
  • KVK-nummer: 78327717
  • Btw-id: NL861349064B01

Houd mij op de hoogte over het magazine

Neem contact met mij op
Home » Online marketing » E-mail marketing

E-mail marketing voor jouw bedrijf? Waarom uitbesteden aan online marketing bureau SPIKKER?

Je doelgroep bereiken kan op verschillende manieren. E-mail marketing is daar één van! Bovendien heeft dit veel voordelen en mogelijkheden voor jouw onderneming.

Wat is e-mail marketing? En wat is het voordeel?

E-mail marketing is basicly het versturen van mails naar ontvangers. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven, aanbiedingen, herinneringen, het invullen van een contactformulier, aanvragen van een offerte, maar ook de bevestiging na een aankoop. Een groot voordeel van e-mail marketing is dat je eigen baas bent. Je hebt toegang tot ontelbaar veel data. E-mailmarketing is namelijk ontzettend erg goed meetbaar is. Je kunt meten hoeveel keer jouw mail is geopend, hoe vaak er op een link is geklikt, of jouw ontvangers je producten kopen en hoelang je mail wordt gelezen. Zo kun je heel specifiek zenden en optimaliseren naar de wensen van jouw doelgroep.

Voor welke bedrijven is e-mail marketing nuttig?

E-mail marketing is voor elke onderneming geschikt. Of je bedrijf nu groot, klein, nationaal of internationaal handelt, van B2B tot B2C . Webshops hebben veel emailmarketing mogelijkheden om de omzet te vergroten en dienstverlenende bedrijven hebben weer veel baat bij klantenbinding. Elk bedrijf kan dus groeien met een sterke e-mailmarketing strategie.

Hoe bepaal je de juiste e-mail marketing strategie?

Met e-mail marketing bereik je mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Zij hebben zich ingeschreven voor de mailing of eerder een bestelling geplaatst. Door een e-mail te versturen worden zij opnieuw warm gemaakt voor jouw diensten. SPIKKER helpt je graag om een succesvolle e-mail campagne op te zetten. Samen bespreken we je wensen en doelen. Belangrijk is dat de doelstellingen meetbaar zijn. Bijvoorbeeld: ik wil over vier maanden 10% meer verkopen genereren uit mijn e-mailmarketing. Door meetbare en haalbare doelstellingen op te stellen kunnen we campagnes evaluaren en bijsturen. Meten = weten!

SPIKKER werkt met verschillende e-mail programma’s. Wij zijn gespecialiseerd in het werken met Spotler, Mailchimp en La Posta.

Niet alleen de mail op orde hebben, is belangrijk voor een succesvolle e-mail campagne. Ook webpagina waar je naar linkt op je website moet duidelijk en conversiegericht zijn. Daarnaast wil je zoveel mogelijk nieuwsbriefinschrijvingen verzamelen om je maillijst aan te vullen. Een aantrekkelijk aanmeldformulier op de website bouwen is daarbij een eerste stap. Maak het voor websitebezoekers aantrekkelijk om zich aan te melden voor jouw mailings. Bijvoorbeeld voor meer informatie over een offertetraject, nieuwsupdates over een grootschalige campagne, meer informatie over je onderneming of een kortingscode om jouw producten met korting te kunnen bestellen.

Hoe bepaal je het doel van je nieuwsbrief?

Er zijn verschillende soorten nieuwsbrieven. Onder andere een koopgerichte nieuwsbrieven en informatieve nieuwsbrieven. Bij een koopgerichte nieuwsbrief richt je op conversie. Een goede call-to-action om mensen te trekken naar jouw website, formulier of artikel is onmisbaar. Bij een informatieve nieuwsbrief wil je jouw klanten op de hoogte houden van ontwikkelingen binnen jouw onderneming. Voordat we aan de slag gaan met het ontwikkelen van nieuwsbrieven, bepalen we samen wat jouw doelen zijn en hoe een emailmarketingcampagne daar naadloos op aan kan sluiten.

Welke e-mail marketing software is er?

SPIKKER werkt met verschillende e-mailsoftwares. Bij de programma’s is het belangrijk om te weten hoe het bedrijf omgaat met de adressen en gegevens die jij invoert. De privacyregels om veilig om te gaan met gegevens nemen steeds meer toe, als bedrijf is het dan ook belangrijk om dit mee te nemen bij het kiezen van de e-mailsoftware. Dit geldt ook voor het verzamelen van mailadressen. Je mag mailadressen niet zonder toestemming verzamelen, daar moet iemand zijn toestemming eerst voor gegeven hebben middels een cookiemelding, bestelbevestiging of aanmeldformulier.

Een bedrijf zoals Mailchimp komt uit Amerika, daar gelden andere privacyregels dan in Europa. Spotler heeft een dataopslag in Nederland, zo blijft data binnen de EU. Als organisatie is het belangrijk om hierin keuzes te maken, zodat je jouw klanten veiligheid kunt garanderen.

Het verschil tussen Mailchimp en Spotler

SPIKKER werkt met verschillende mailprogramma’s, de meest gekozen opties daarin zijn Mailchimp, Spotler en LaPosta. Deze drie programma’s bieden elk veel opties in email automations, design, koppelingen en meer. Toch zijn er grote verschillen tussen deze drie programma’s. Denk bijvoorbeeld aan de manier van het opslaan van data. De gegevens in Mailchimp worden opgeslagen in Amerika en data door Spotler in Nederland. Qua design bieden Mailchimp en Spotler weer wat meer mogelijkheden dan LaPosta. Maar ook de kosten verschillen van elkaar. Bij Mailchimp betaal je per aantal contacten in je database. Bij Spotler betaal je voor wat je gebruikt, dus het aantal mails dat je stuurt naar de hoeveelheid adressen. Financieel ligt het er dus aan hoeveel mails je verstuurt en hoe vaak. Echter biedt Spotler weer veel koppelingen/automations die afgestemd worden op je klantgedrag. Zo kun je jouw klanten en het interessepatroon makkelijk in kaart brengen en daar slim op inspelen. Afhankelijk van jouw wensen, kijken we naar de beste software oplossing.

De beste tijd van de dag om marketing e-mails te versturen

De juiste tijd van het versturen van een mail is per doelgroep verschillend. Een bedrijf met een B2B doelgroep kan een e-mail het best onder werktijden versturen. Een kledingbedrijf heeft meer baat bij het versturen van mailings rond 8 uur ’s avonds, dan hebben mensen de tijd om te scrollen en te bestellen op de website. Om te bepalen op welk tijdstip jij het best kunt zenden, kijken we naar jouw doelgroep, de boodschap van de mailing en het doel ervan. Ook is het waardevol om onderzoek te doen en bijvoorbeeld eerder verstuurde e-mails te analyseren. Het is dus van belang om na het lanceren van de campagne de resultaten te analyseren om zo de e-mails en het tijdstip van verzending te verbeteren.

Wat is e-mail automation en wanneer start je daarmee?

Impact maken met je e-mail? Pas dan e-mail automation toe. Dit zijn automatisch verstuurde mails, afgestemd op jouw klantgedrag. Bijvoorbeeld een mail die verstuurd wordt als iemand jarig is, jouw klant ontvangt dan bijvoorbeeld een kortingscode. Ook kan er een reminder worden verstuurd als iemand iets in zijn of haar winkelmandje heeft, maar nog niet heeft besteld. Ook auto reply is automation, een voorbeeld hiervan is een bestelbevestiging. Bij SPIKKER starten we met automation als er heel veel adressen beschikbaar zijn, want wij brengen graag eerst jouw klantgedrag in kaart, vervolgens kijken we samen naar de juiste e-mail automation strategie.

Nadelen van e-mail marketing

Om de aandacht te pakken van de lezer is de opmaak van een mail belangrijk. In het schrijven van aantrekkelijke teksten en het ontwerpen en ontwikkelen van passend beeldmateriaal gaat vaak veel tijd zitten. Als je mails verstuurt waar klanten geen belang bij hebben, is er een grote kans dat ze zich uitschrijven voor de mail. Daarnaast wil je voorkomen dat jouw mails in de spambox bij je potentiële klanten terechtkomen. Er zijn veel mogelijkheden in e-mailmarketing, samen met jou gaan we graag aan de slag om een passend plan te ontwikkelen! SPIKKER is een gespecialiseerd online marketingbureau en heeft veel ervaring op het gebied van e-mailmarketing. Wij gaan altijd veilig met jouw klantgegevens om en delen deze nooit met derden.

‘’E-mailmarketing is één van de meest effectieve manieren om top of mind te blijven bij je doelgroep. Door een ijzersterke emailstrategie, goede copy en mooi design ontwikkelen wij jouw succesvolle e-mailfunnel. Een goede analyse van jouw data is daarbij onmisbaar, waarbij we je KPI’s scherp in de gaten houden. Bij SPIKKER ben je verzekerd van e-mailmarketing mét impact.‘’

Gery - communicatieadviseur

Communicatieadviseur Gery

Hi, ik ben Emma.
Ik wil je helpen
om verder te komen.
Let's meet!

Ja, ik wil een SPIKKER magazine!

Ons spiksplinternieuwe SPIKKER magazine verschijnt binnenkort. Wil jij deze als eerste ontvangen? Schrijf je nu alvast in!

Het SPIKKER magazine vertelt meer over onze werkwijze, geeft een inkijkje in ons werk en staat boordevol tips. Te leuk om te laten schieten. 😉

Wij werken met: