Logo van SPIKKER

Spikker GBU B.V.

  • Het Spijk 4,
  • 8321 WT, Urk (Flevoland)
  • Nederland
  • KVK-nummer: 78327717
  • Btw-id: NL861349064B01

Houd mij op de hoogte over het magazine

Neem contact met mij op

Wat zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan doen voor jouw bedrijf

Een goede website is de fundering van je marketing. Maar wat als deze niet vindbaar is? Als je googelt op de service of het product dat jij te bieden hebt, wil je natuurlijk bovenaan in de zoekresultaten staan. Hier kan Search Engine Optimization, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, bij helpen. Want, hoe hoger in Google, hoe meer kliks. Maar er zijn zo’n 2 miljard websites wereldwijd, how to stand out? SPIKKER helpt je op weg.

Wat zijn de voordelen?

SEO is dé manier om ervoor te zorgen dat je website hoog in Google verschijnt. Google ‘leest’ jouw website en bepaalt of deze van waarde is voor je doelgroep. Wat SEO precies inhoudt en hoe je dit kunt toepassen lees je in deze blog.

Wat is SEO?

SEO bestaat uit verschillende onderdelen; Content SEO, Technische SEO en off-site SEO. Het toepassen van deze technieken kan ervoor zorgen dat je website hoger in zoekmachines verschijnt. SEO is géén quick-fix methode, er gaat veel tijd in zitten.

  • Content: Kwalitatieve content is belangrijk bij SEO, zonder kunnen zoekmachines je niet vinden. Content kan een actief geschreven tekst zijn, mooie afbeeldingen en prikkelende video’s.
  • Technische SEO: De technische aspecten van je website zijn ook erg belangrijk. Als iets niet in orde is in de code of inrichting van je website, kan het zijn dat zoekmachines niet goed kunnen navigeren. Wil je een Google-friendly webdesign? Dan ben je bij SPIKKER aan het juiste adres! Onze webdesigners visualiseren graag jouw bedrijf in een online visitekaartje.
  • Off-site SEO: Off-site SEO heeft te maken met backlinks, vermeldingen van jouw website op andere websites. Als de url van jouw bedrijfswebsite op meerdere platformen te vinden is, neemt Google dit mee in de beoordeling van je website.  

Waarom die focus op Google?

Om met de deur in huis te vallen, Google is by far de meest gebruikte zoekmachine. 94% van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt Google om te zoeken, dus als je hoog in de zoekresultaten verschijnt, heb je kans om meer bezoekers aan te trekken.

Hoe onze SEO strategie klanten voor jouw bedrijf oplevert

Bij SPIKKER weten wij de waarde van een goede SEO strategie. Door onze expertise op het gebied van optimaliseren, analyseren en evalueren van de website kunnen we je goed helpen met je SEO strategie. Doordat wij jouw SEO op de juiste manier toepassen blijf jij jouw concurrenten voor.

Focus op SEO

Zoekwoorden

Bij tekstuele content is het belangrijk om gebruik te maken van zoekwoorden. Dit zijn de woorden die mensen intypen in de zoekbalk op het moment dat ze informatie proberen te vinden over een bepaald onderwerp. Door relevante zoektermen in je teksten te verwerken zal google jouw website eerder koppelen als relevant voor de mensen die deze zoekwoorden gebruiken.

Om erachter komen welke zoekwoorden van toepassing zijn voor jouw website en doelgroep kun je een zoekwoordenanalyse uitvoeren. Hierbij kun je gebruik maken van een keyword tool. Je schat in welke termen relevant zouden kunnen zijn en de tool geeft aan hoe vaak de term wordt gebruikt. Je kunt ook zien of er sterk op geconcurreerd wordt, dat wil zeggen dat andere websites deze term ook veel gebruiken.

Daarnaast toont de tool ook andere zoekwoorden die voor jou relevant zouden kunnen zijn. Deze zoekwoorden kun je dan ook checken op concurrentie en zoekfrequentie, om ze vervolgens misschien mee te nemen in je tekst.

Techniek

Een belangrijk onderdeel van de technische kant van SEO zijn meta-titels en meta-omschrijvingen, met name de eerste. Een meta-titel is een titel die je ziet als je pagina in Google verschijnt. Een meta-omschrijving is de omschrijving van de pagina die in google te zien is. Deze zijn allebei erg kort, hou hier rekening mee.

Naast de meta-tags is de laadsnelheid van je website cruciaal. Er kunnen veel oorzaken zijn van een lange laadtijd,  zoals te grote afbeeldingen, te veel plug-ins, gebroken links of een instabiele host. Geef je deze verantwoordelijkheid graag uit handen? Dan staan onze SPIKKER webdevelopers voor je klaar.

Andere aspecten die komen kijken bij technische SEO zijn juiste indexatie, duplicate content en een veilige host. Indexatie houdt in dat je goed aangeeft welke pagina’s je wilt laten meetellen voor je SEO-score. Zo zijn er pagina’s die niks voor je SEO zullen betekenen, aan deze pagina’s kun je de code robots.txt toevoegen. Voor pagina’s die juist erg belangrijk zijn voor je SEO-score kun je deze in een Sitemap.xml zetten.

Duplicate content is het herhalen van bepaalde content. Als er twee websitepagina’s op jouw website staan waarvan de inhoud sterk op elkaar lijkt, ziet Google dit als een soort spam. Zorg er dus voor dat je website geen dubbele informatie bevat en je de content goed afwisselt.

Een veilige host spreekt eigenlijk wel voor zich. Google kijkt of je website veilig is en er geen kans bestaat op virusinfectie of dat er sprake is van spam of frauduleuze content.

Content

Bij content zijn er een paar punten om rekening mee te houden:

  • Voorkom duplicate content
  • Gebruik goede keywords in je teksten
  • Kies de juiste H1 & H2 koppen
  • Wissel je teksten af, gebruik hier en daar een opsomming voor afwisseling in structuur
  • Schrijf over onderwerpen die relevant zijn voor de doelgroep

Autoriteit

Google meet hoe betrouwbaar jouw website is, dit is je autoriteitswaarde. Alleen Google weet jouw autoriteitswaarde, je hebt hier zelf geen zicht op. Wel zijn er een aantal tools die kunnen inschatten hoe hoog je autoriteit ongeveer is.

Jouw SEO autoriteit berekent Google aan de hand van drie stappen:
1. De autoriteit van je domeinnaam (bijvoorbeeld www.spikker.nl)
2. De autoriteit van je pagina’s (bijvoorbeeld https://www.spikker.nl/wat-wij-doen/websites)
3. De link autoriteit (interne links en backlinks: links vanaf andere websites naar jouw website)

Het SEO stappenplan van SPIKKER

Zoekwoordenonderzoek: Om inzicht te krijgen in de juiste focus voor je website, beginnen we met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Hieruit maken wij op met welke termen jouw potentiële klanten en bezoekers gebruiken, hoe er naar jouw website wordt gezocht en welke termen er worden gebruikt om je concurrenten te vinden. Dit biedt inzicht in de meest waardevolle zoektermen voor jouw SEO strategie.

Technische analyses: Vervolgens wordt je website gecrawld door onze tools, om inzicht te krijgen in welke fouten zich voordoen op jouw website en hoe snel jouw website laadt. Op basis van deze informatie kunnen wij bepalen welke technische verbeteringen er moeten plaatsvinden voor zowel betere prestaties als een hogere SEO-score.

Pagina optimalisatie: Na deze analyses gaan we aan de slag met het optimaliseren van de pagina’s op je website. Zowel op technisch gebied als op het gebied van usability, navigatie en indeling.

SEO teksten schrijven: Na de paginaoptimalisatie beginnen we met het schrijven van SEO teksten. Dit zijn meestal productpagina’s of blogs, omdat jouw keywords hierin goed kunnen integreren.

Rapportage: Na uitvoering van deze stappen rapporteren wij de statistieken en gegevens,  om inzicht voor jou te creëren in het werk dat wij doen. Zo kun je betrokken zijn bij de stappen die wij ondernemen en biedt het inzicht in onze bevindingen en resultaten.

“SEO is een onderdeel van de online marketingstrategie dat te vaak vergeten wordt. Eén van de belangrijkste factoren van een succesvolle online onderneming is een goede vindbaarheid. SEO is de manier om je vindbaarheid een grote boost te geven. Het verschil in clicks tussen het eerste zoekresultaat en het vijfde zoekresultaat op Google is al ontzettend groot. Het is het zeker waard om hier tijd en aandacht aan te besteden, of je dit nu zelf doet of uitbesteedt aan een SEO-specialist. Deze kan jou helpen met het vergroten van de vindbaarheid van je website, wat zal resulteren in meer bezoekers.”

Jan-Marten - SEO en SEA specialist

SEO-specialist Jan-Marten

Hi, ik ben Emma.
Ik wil je helpen
om verder te komen.
Let's meet!

Ja, ik wil een SPIKKER magazine!

Ons spiksplinternieuwe SPIKKER magazine verschijnt binnenkort. Wil jij deze als eerste ontvangen? Schrijf je nu alvast in!

Het SPIKKER magazine vertelt meer over onze werkwijze, geeft een inkijkje in ons werk en staat boordevol tips. Te leuk om te laten schieten. 😉

Wij werken met: