Logo van SPIKKER

Spikker GBU B.V.

  • Het Spijk 4,
  • 8321 WT, Urk (Flevoland)
  • Nederland
  • KVK-nummer: 78327717
  • Btw-id: NL861349064B01

Houd mij op de hoogte over het magazine

Neem contact met mij op
Home » Online marketing » Google Ads

Wat Google Ads kan doen voor jouw bedrijf

Of je nu meer verkopen wilt genereren in je webshop, nieuwe websitebezoekers wilt werven of meer klanten wilt laten inbellen: Google Ads is hiervoor key. Met een sterke Google Ads campagne sta je bovenaan in de zoekresultaten van Google. Zo bereik je snel en effectief jouw potentiële klanten. Door Google Ads aan SPIKKER uit te besteden bespaar je niet alleen geld, maar haal je hogere conversies en genereer je meer leads.

Wat zijn de voordelen?

Adverteren op Google brengt veel voordelen met zich mee. We hebben de belangrijkste voordelen even op een rijtje gezet:

  • Zichtbaarheid op de meest bezochte zoekmachine.
  • Zelf aangeven bij welke zoekopdrachten je advertenties getoond worden.
  • Snel resultaat.
  • Koppeling met Analytics.
  • Controle over de kosten.

Wat zijn Google Ads precies?

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Je stelt hier advertentieteksten in en gaat bieden op woorden waar mensen vaak op zoeken. Het is dus een soort advertentie op basis van zoekwoorden. Hierdoor krijgen alleen mensen de advertentie te zien, die hier actief naar op zoek zijn. Daardoor is het vaak aantrekkelijker dan adverteren in de krant, een magazine of op TV. De advertenties worden getoond boven de organische (niet betaalde) resultaten.

Er zijn verschillende soorten betaalopties voor de advertenties:

  • CPC:  Bij de CPC oftewel ‘Cost Per Click’ methode betaal je Google alleen als er op de advertentie geklikt wordt. Het voordeel van CPC is dat je niet hoeft te betalen wanneer een advertentiecampagne onsuccesvol is. Google kan middels de CPC methode afmeten hoe goed de advertenties zijn en dit is dus ook een voordeel vanuit hun kant. Om aan het begin je kwaliteitsscore te verbeteren, is het slim om je CPC wat hoger in te zetten. Dit betekent echter niet dat de adverteerder met de hoogste CPC voorrang krijgt in Google. De CPC gaat naar beneden naarmate je meer autoriteit bij Google krijgt. Google bepaalt aan de hand van de concurrentie welke kosten je uiteindelijk betaalt.
  • CPA: De ‘Cost per Aquisition’ betekent dat de betaling van een campagne afhankelijk is van een gewenste handeling. Je wilt bijvoorbeeld dat je klanten een product in je webshop kopen, voordat jij geld moet betalen aan Google voor de campagnekosten. Maar dit kan bijvoorbeeld ook een doel zijn als; het inschrijven van een nieuwsbrief, invullen van een contactformulier of bezoeken van een websitepagina.
  • CPM: Bij CPM betaal je niet per klik of per acquisitie maar voor impressies, CPM staat voor ‘Cost per 1000 impressions’. Dit wordt voornamelijk gebruikt voor Google Display Network. Voor elke 1000 vertoningen betaal je dan een bedrag. Je kunt zelf aangeven wat dit bedrag is, maar het blijft bieden. Zorg er dus voor dat je de CPM niet te laag instelt, anders wordt de advertentie niet getoond. Ook kun je je CPM te hoog instellen, waardoor je dus vaker en meer moet betalen.

Waarom die focus op Google?

Google de meest gebruikte zoekmachine. In veel landen ligt het aandeel van Google zelfs boven de 90%. Daarnaast zijn er voor de zoekmachine Google veel strategieën mogelijk, waarmee je jouw doelgroep op verschillende manieren kunt bereiken.  

Verder is één van de grote voordelen van Google Ads dat de resultaten volledig transparant en meetbaar zijn. Advertenties kunnen zo afgebakend worden, dat ze alleen aan de juiste mensen worden getoond.

Hoe onze Google Ads strategie klanten voor jouw bedrijf oplevert

Bij SPIKKER hechten we veel waarde aan de betrokkenheid van onze klanten. Jij kent jouw business en wij weten hoe we jouw kennis het beste kunnen inzetten voor effectieve campagnes. Door jouw kennis met ons te delen en samen met onze Google Ads specialisten te sparren over zoekwoorden, komen we samen tot het beste resultaat.

Het meten van resultaten biedt veel optimalisatiemogelijkheden. De ROAS (Return on ad speed) is daarom een belangrijk begrip binnen onze Google Ads strategie. De ROAS is de opbrengst van de campagne – kosten van je campagne) / kosten van de campagne. Zo laten we je duidelijk zien wat de opbrengst is van elke euro die jij investeert.

Uitbesteden of zelf beheren?

Jouw inbreng is altijd essentieel voor een goede Google Ads campagne. Samen met onze Google Ads specialisten komen we tot de beste resultaten. Zij kunnen jou namelijk adviseren in het kiezen van de juiste strategie, zoekwoorden en halen alles uit de kast om de beste Google Ads campagne te ontwikkelen.

Het SEA stappenplan van SPIKKER

 1. Intakegesprek
Als eerste vragen we jou om voor een intakegesprek langs te komen. Hierbij gaan we dieper in op de branche waarin je werkzaam bent en bepalen we samen doelstellingen voor de Google Ads campagnes. Met onze Google Ads specialisten bepalen we direct de werkwijze en doelstellingen van jouw unieke campagne.

2. Zoekwoordenonderzoek
Je doelgroep gebruikt zoekwoorden. Deze zijn vaak anders dan termen die jij misschien zelf gebruikt. Want potentiële klanten kennen jouw product minder goed. Met de juiste zoektermen kunnen we de sitestructuur en inhoud van de website bepalen. Met teksten die gevonden en gelezen worden.

Bij een zoekwoordenonderzoek gaan we aan de slag met:

  • Het zoekvolume per maand
  • Welke woorden worden gebruikt in een bepaalde regio
  • De concurrentie op dat zoekwoord
  • Welke groepjes zoektermen horen bij elkaar?
  • Welke zoekwoorden gebruiken jouw concurrenten

Samen sparren we over woorden die belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan vaktermen binnen jouw branche. Deze gebruik je waarschijnlijk vaker dan je denkt en dit zijn ook de termen die wij nodig hebben. Vervolgens worden deze aangevuld met de zoektermen die wij gevonden hebben. Nu gaan we op zoek naar woorden die te maken hebben met jouw producten en geld opleveren. Zo kan je focus aanbrengen in je strategie.

3. Strategiebepaling
Aan de hand van het zoekwoordenonderzoek kunnen we een specifieke strategiebepaling opstellen. Deze gebruiken we als doelstelling en terugvalbasis voor de Google Ads campagne. Zo bepalen we welk doel jij wilt behalen met de campagne, welke doelgroep je wilt bereiken, welke content en beeldmateriaal daarop aansluiten en welke campagnemiddelen zullen leiden tot het behalen van deze doelen. De advertenties worden uitgebreid met zogeheten advertentie-extensies. Dit zijn uitbreidingen om de zichtbaarheid en relevantie te vergroten. Een paar bekende extensies zijn bijvoorbeeld de call to action extensie, de locatie + call extensie en de sitelinks extensie.

4. Optimaliseren
Na het instellen en monitoren van de campagne gaan we niet fluitend de deur uit. We houden de resultaten nauwlettend in de gaten. Door te meten, te testen en continue te verbeteren zijn we constant bezig met het optimaliseren van campagnes. We hebben verschillende manieren achter de hand om het maximale uit de campagnes te halen. Daarnaast rapporteren we tussentijds en na de campagne uiteraard precies aan jou wat de campagne heeft opgeleverd.

“Het leukste aan mijn werk vind ik een geslaagde online marketingstrategie met goede resultaten. Zoals bijvoorbeeld een webshop die onze strategie terug kan zien in zijn omzet, of een leverancier die door een effectieve campagne meer leads dan ooit heeft binnengehaald. Daarnaast leer ik door mijn werk veel over verschillende bedrijven en hun ‘unique selling points’. Inhoudelijk schrijven voor een bedrijf vereist kennis en expertise, dat blijft mij steeds weer uitdagen.”

Jan-Marten - SEO en SEA specialist

SEA-specialist Jan-Marten

Vraag een gratis Google Ads check aan

Wij helpen onze klanten graag een stap verder. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld gratis meer advies over Google Ads aanvragen, ook nieuwe klanten helpen we graag!

Hi, ik ben Emma.
Ik wil je helpen
om verder te komen.
Let's meet!

Ja, ik wil een SPIKKER magazine!

Ons spiksplinternieuwe SPIKKER magazine verschijnt binnenkort. Wil jij deze als eerste ontvangen? Schrijf je nu alvast in!

Het SPIKKER magazine vertelt meer over onze werkwijze, geeft een inkijkje in ons werk en staat boordevol tips. Te leuk om te laten schieten. 😉

Wij werken met: