Logo van SPIKKER

Spikker GBU B.V.

  • Het Spijk 4,
  • 8321 WT, Urk (Flevoland)
  • Nederland
  • KVK-nummer: 78327717
  • Btw-id: NL861349064B01

Houd mij op de hoogte over het magazine

Neem contact met mij op

Starten met Google Mijn Bedrijf

Start met Gratis lokale promotie  – Google Mijn Bedrijf; alle ins en outs!

Handig he, dat alles tegenwoordig online te vinden is. De openingstijden van de bakker op de hoek, de website van je favoriete winkel en ga zo maar door. Mist jouw bedrijf nog in deze online omgeving? Dan wordt het hoog tijd om daar verandering in te brengen. In deze blog leggen we je uit hoe je jouw onderneming ook lokaal zichtbaar maakt op Google.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Je wilt dat klanten jou online zo goed en zo snel mogelijk weten te vinden. Een ‘Google Mijn Bedrijf’ profiel is dan onmisbaar. Dit bedrijfsprofiel is gratis, makkelijk aan te maken en laat in een handig overzicht kort de belangrijkste informatie van jouw bedrijf zijn. Klanten kunnen via het profiel je direct bellen of mailen, de website bezoeken of het adres bekijken. Een profiel van Google Mijn Bedrijf wordt niet tussen de standaard zoekresultaten weergegeven, de pagina is als onderscheidend blok zichtbaar.

voorbeeld SPIKKER mijn bedrijfspagina

Is Google Mijn Bedrijf hetzelfde als een vermelding in Google Maps?

Bij het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina wordt het adres van je onderneming gevraagd. Nadat je het profiel hebt opgeslagen met alle relevante informatie voor je bedrijf, verschijnt je bedrijf ook in Google Maps. Google koppelt deze 2 elementen dus automatisch. Is Google Mijn Bedrijf dan exact hetzelfde als Google Maps? Niet helemaal. Een locatie op Google Maps hoeft bij het aanmaken niet gekoppeld te worden aan een bedrijfsprofiel en kan daardoor minder informatie bevatten. Daarnaast zijn op Google Maps ook veel locaties te vinden die geen bedrijf zijn, zoals parken, parkeerplaatsen enzovoort. Het is handiger om via Mijn Bedrijf je onderneming zichtbaar te maken op Google Maps. Zo hebben je klanten op Google Maps ook alle informatie bij de hand!

Google Mijn Bedrijf is gratis!

Dit maakt het natuurlijk allemaal nog leuker 😉 Google Mijn Bedrijf is gratis. Ook functies als het toevoegen van nieuwsitems, foto’s of het reageren op reviews is gratis. Er zijn dus geen extra of verborgen kosten die om de hoek komen voor het goed onderhouden van je profiel.

Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk voor lokale vindbaarheid?

Hoeveel water moet je per dag drinken? Waarom is een banaan geel? Waar vroeger voor dit soort vragen een encyclopedie werd doorgespit, is er tegenwoordig maar 1 die overal het antwoord op weet: Google! Logisch dus dat (potentiële) klanten jouw onderneming ook door de Googlemachine halen én antwoorden verwachten. Google Mijn Bedrijf is dus onmisbaar om zichtbaar en vindbaar te zijn. Denk aan openingstijden, aanbiedingen, reviews, websitelink of de mogelijkheid om contact op te nemen.

Door het invullen van de locatie maakt in veel gevallen Google zelf ook linkjes. Zoek je naar marketing en ben je op Urk? Bingo! SPIKKER verschijnt in jouw zoekresultaten. Een profiel op Google Mijn Bedrijf is dus niet alleen handig voor mensen die specifiek naar je onderneming op zoek zijn, maar trekt ook potentiële klanten in de buurt die een bredere zoekterm gebruiken. Zoek je bijvoorbeeld naar een algemene term als ‘restaurant’? Dan laat Google eetgelegenheden zien in de buurt van je locatie. De informatie van restaurants die getoond worden, komt uit Google Mijn Bedrijf. Het overzicht van eetgelegenheden noem je ‘Google Local Pack’.

Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf pagina aan?

Ga naar Google Bedrijfsprofiel (https://www.google.com/intl/nl_nl/business/) en klik op Nu beheren. Log in met je persoonlijke Googleaccount. Is je bedrijf al vindbaar op Google Maps, zoek het bedrijf op en claim het als jouw onderneming. Nog niet vindbaar op Google? Kies dan voor Bedrijf toevoegen.

Voeg vervolgens contactgegevens, openingstijden en eventueel andere informatie toe, zodat je vindbaar wordt voor mensen in de buurt. Als je het profiel hebt opgeslagen, duurt het hooguit een paar werkdagen voordat jouw onderneming als Google Mijn Bedrijf pagina verschijnt.

Google Mijn Bedrijf aanpassen en beheren

Het is belangrijk om je profiel zo up-to-date mogelijk te houden. Verhuist het bedrijf of is er een nieuwe aanbieding? Pas dit ook aan in Google Mijn Bedrijf. Het aanpassen van je bedrijfsprofiel is eenvoudig:

  • Log in op het Google-account waarmee je het bedrijfsprofiel hebt aangemaakt
  • Zoek het bedrijfsprofiel op in Google
  • Selecteer ‘Profiel bewerken’
  • Voer de wijziging toe en sla de wijziging op

Zo voorkom je dat klanten op een verkeerd adres belanden of aankloppen voor een verlopen aanbieding.

Zijn er nadelen van een vermelding op Google Mijn Bedrijf?

Het gebeurt niet vaak, maar je kan te maken krijgen met ‘online pestkoppen’. Google Mijn Bedrijf biedt de mogelijkheid om reviews achter te laten. Soms gebeurt het dat personen (negatieve) reviews achterlaten, zonder dat ze ervaringen met jouw dienstverlening of producten hebben gehad. Als zoiets gebeurt, zijn er een aantal stappen die je als eigenaar van het bedrijfsprofiel kunt ondernemen:

  • Reageer met een beleefde reactie, bijvoorbeeld ‘Helaas komt uw naam niet in ons klantenbestand voor, wilt u aangeven over welk product/dienst u ontevreden bent en waarom?’
  • Staan er dingen in de review die tegenstrijdig zijn met de richtlijnen van Google? Meld de review dan bij het platform. Deze wordt dan door Google beoordeeld en eventueel verwijderd.
  • Bij de review staat de naam van de gebruiker. Is dit een bekende? Neem contact met de persoon op.
  • Kom je niet verder en zijn de reviews heel schadelijk voor het imago van je bedrijf, dan kun je een juridische procedure starten.

Bron: Frankwatching, 2019. https://www.frankwatching.com/

Hoe verwijder je Google Mijn Bedrijf?

Wil je dat jouw onderneming niet langer zichtbaar is op Google? Verwijder dan Google Mijn Bedrijf. Log in op je Google-account en ga naar de bedrijfspagina. Klik op ‘deze vermelding sluiten of verwijderen’. Je kunt nu 2 opties kiezen; markeren als permanent gesloten of vermelding verwijderen. Als je voor de laatste optie kiest, verwijder je het bedrijf alleen uit je account, niet uit Google. Kies dus voor ‘markeren als permanent gesloten’ als je jouw bedrijfsprofiel wilt verwijderen. Je onderneming blijft nu voor onbepaalde tijd nog zichtbaar in Google om mensen te informeren dat het bedrijf niet meer open is.

Moet ik voor een naamswijziging een nieuw account aanmaken?

Nee! Een naamswijziging, verhuizing, nieuwe website of andere gewijzigde informatie kan aangepast worden in het huidige profiel. Google onthoudt voor onbepaalde tijd je historie. Mochten mensen naar de oude bedrijfsnaam zoeken, dan leidt Google ze automatisch naar de nieuwe en juiste pagina.

Na het lezen van deze informatie weet jij precies wat Google Mijn Bedrijf is, waarom het zo ontzettend handig is en hoe je Google Mijn Bedrijf kunt aanmaken. Voordat je daarmee start, nog een paar tips van onze Google-expert, zodat je zeker weet dat jouw profiel tiptop in orde is!

Tip 1: Pas actief je openingstijden aan

Gesloten tijdens de bouwvak? Geen koopavond in de zomerperiode? Pas je openingstijden op tijd aan in Google. Zo voorkom je teleurstelling bij de klant.

Tip 2: Voeg producten en posts toe

Maak je profiel persoonlijk door producten en/of posts toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf. Zo houd je klanten op de hoogte van je laatste nieuws, aanbiedingen, komende evenementen, nieuwe beschikbare content enzovoort. Een bericht maak je eenvoudig door in te loggen en naar je bedrijfspagina te gaan. Kies de optie bewerken. In de linker kolom vind je nu de optie posts. Schrijf je eerste post, sla deze op en het bericht wordt geplaatst. Het is ook mogelijk om afbeeldingen aan het bericht toe te voegen.

In dezelfde kolom vind je ook de optie producten. Hier kun je jouw verschillende producten toevoegen. Je hoeft niet het hele assortiment toe te voegen, begin met de belangrijkste producten.

+ afbeelding van onze eigen omgeving

Tip 3: Voeg een zoekterm toe in de bedrijfsomschrijving

Met deze laatste tip maak je jouw bedrijfspagina ijzersterk. Voeg een zoekterm toe in de bedrijfsomschrijving. Deze zoekterm helpt Google om de diensten of producten van jouw onderneming te herkennen en zorgt voor extra verkeer naar je pagina. Meer weten over hoe dit werkt? Lees onze blog over SEO dan ook eens! + link naar onze andere blog

Google Mijn Bedrijf – Opstartpakket nodig?

Denk je na het lezen van deze blog ‘waar moet ik beginnen’, dan is het antwoord makkelijk! Bel 0527-689134 of stuur een email naar info@spikker.nl. Onze Googlespecialisten helpen je graag bij het opstarten van jouw Google Mijn Bedrijf.

Benieuwd naar wat we voor jouw bedrijf kunnen doen?

Met veel plezier kijken we naar wat er mogelijk is om onze klanten verder te brengen. Dat zorgt voor groei. In omzet. In ontwikkeling. En in plezier. Want wij hebben het leukste werk dat er is! Dus ben jij benieuwd hoe we jou en je bedrijf verder brengen? Laat het ons weten, wij kunnen niet wachten om voor je aan de slag te gaan!

Hi, ik ben Emma.
Ik wil je helpen
om verder te komen.
Let's meet!

Ja, ik wil een SPIKKER magazine!

Ons spiksplinternieuwe SPIKKER magazine verschijnt binnenkort. Wil jij deze als eerste ontvangen? Schrijf je nu alvast in!

Het SPIKKER magazine vertelt meer over onze werkwijze, geeft een inkijkje in ons werk en staat boordevol tips. Te leuk om te laten schieten. 😉