Logo van SPIKKER

Spikker GBU B.V.

  • Het Spijk 4,
  • 8321 WT, Urk (Flevoland)
  • Nederland
  • KVK-nummer: 78327717
  • Btw-id: NL861349064B01

Houd mij op de hoogte over het magazine

Neem contact met mij op

AI: Een bedreiging voor SPIKKER?

Waar komt de titel van deze blog vandaan? Die is gebaseerd op deze quote van Sam Altman, CEO van OpenAI.

Bron: Marketingaiinstitute

In hoeverre is deze quote terecht? En wat betekent dit vandaag voor SPIKKER? Maar ook voor jouw eigen bedrijf? Eerlijk is eerlijk. Bij de release van ChatGPT in november 2022 moest ik slikken. Dit gaat heel snel, hele grote veranderingen met zich meebrengen, was mijn eerste gedachte. Vandaag zijn we zo’n 1,5 jaar verder. Wat is nu het effect van AI op online marketing?

Verwachting #1: Mensen stappen van Google over naar Bing.com (met ChatGPT onder de motorkap)

Wereldwijd is er grote buzz rondom AI. Daarom verwachtte ik dat veel mensen direct aan de slag zouden willen met de nieuwe technieken. Een bekende gratis chatbot als ChatGPT is verwerkt in Bing.com (de zoekmachine van Microsoft), dus was de verwachting dat mensen zouden overstappen van Google naar Bing. Toch zitten mensen vast in patronen. Dat blijkt uit het marktaandeel van Bing. Wereldwijd is het marktaandeel slechts gestegen van 2,81% naar 3,43%.

Bron: Sparktoro

Realiteit

Google stuurt met 63% in 2024 nog steeds verreweg het meeste verkeer naar websites. Als je overweegt op welk kanaal je marketingbudget wil investeren (bijvoorbeeld omdat je een webshop of website hebt), heb je met Google dus nog steeds het meeste bereik.

Verwachting #2: Tekstschrijven voor internet wordt overbodig door AI

(Engelse) Teksten die uit ChatGPT rollen zijn verbazingwekkend goed. Terwijl teksten die door professionele tekstschrijvers zijn geschreven nogal kostbaar zijn. En anderen vinden het vooral een vervelend klusje om ‘even iets voor de website te schrijven’. Waarom zou je zelf dan nog schrijven? Sterker nog; Google zet de deur open voor AI gegenereerde teksten:

Als je dan ook nog eens op Twitter ziet dat mensen opscheppen over de honderdduizenden nieuwe bezoekers naar hun website mét AI gegenereerde content… Dan ben je natuurlijk geneigd hetzelfde te doen.

Onderstaand te zien hoe het afliep, Causal.app is terug bij af. Causal.app is een reporting tool. Ze proberen mensen te trekken die bijvoorbeeld rapportages in Excel maken.

AI gegenereerde afbeeldingen in content

Tekst zonder afbeeldingen is niet aantrekkelijk. SPIKKER maakt zelf foto’s of koopt deze in. Daarnaast gebruikt SPIKKER: Midjourney, Generative Fill in Photoshop, AI in Canva en AI in ShutterStock. Herken jij de AI aanpassingen in deze foto?

Of wat vind je van deze hieronder? Kijk maar eens dichterbij. We merken dat AI momenteel nog moeite heeft met tanden, handen, ogen, maar ook met de structuur van bepaalde vissoorten. Onze vormgevers geven daarom specifieke prompts (opdrachten/omschrijvingen) om dit te voorkomen.

AI afbeeldingen worden bij iedere update beter. Evert is designer bij SPIKKER en hij ziet de volgende voorbeelden voorbij komen. Aan de hand van deze voorbeelden verbetert hij zijn prompts. Deze voorbeelden zorgen ervoor dat mensen enthousiast raken over AI. Er komt daarom iedere dag nieuwe AI gegenereerde content bij.

Google Core Updates: Hoe Google omgaat met AI

Google updates zijn aan de orde van de dag. De bekendste zoekmachine van de wereld verandert iedere maand wel iets in het algoritme waardoor zoektermen stijgen of dalen. Toch is een specifieke update nu wel het vermelden waard. Google wil in deze update namelijk AI gegenereerde content aanpakken. Vooral content die AI geschreven is met als doel zoekmachines zoals Google te beïnvloeden.

Gevolgen

Door de update hebben we bij SPIKKER grote schommelingen gezien in de posities binnen Google bij websites. Ook bij die van onze klanten. Bij sommige websites zijn de gevolgen van de update zelfs desastreus te noemen. Deze sites worden compleet uit Google verwijderd.

Hoe gaat SPIKKER om met deze updates?

Hierboven schreven we over EEAT. Dat houden we in gedachten bij het maken van onze content. Onderstaand onderzoek laat zien welke websites met welk type content als winnaar uit de bus komen. Deze afweging en meer nemen we mee als we aan de slag zijn voor jou.

Bron: Zyppy

Wat kan jij hiermee?

Door de hype rondom AI kan het verwarrend zijn om keuzes te maken. De beloftes zijn zo groot. Bovenstaande voorbeelden laten zien dat het echter ook ontzettend mis kan gaan. Ook kost het momenteel tijd en energie om goed met AI om te gaan. Ons advies is dus om je goed te laten voorlichten. Jawel, door een mens. En daarnaast lekker aan de slag te gaan met AI.

Praktische tip

Wil je AI laten meeschrijven? Laatst kwam ik deze tip tegen: ‘Vraag een AI-tool om eerst 20 vragen over het bedrijf en product aan jou te stellen. Vraag daarna naar ideeën hoe je een nieuw product kan lanceren.’ Je zult zien dat je hierdoor meer gerichte antwoorden krijgt.

AI en de gevolgen voor Google Ads

Onderzoek van Google liet tijdens een Marketing Expert Journey sessie zien dat 80% van de mensen zich zorgen maakt over online privacy. AI en privacy hebben momenteel veel effect op online marketing. SPIKKER probeert daarom te werken op een privacyvriendelijke manier. We zijn daarom partner van CookieBot vanwege het gebruiksgemak. Daarmee werken onze klanten mee aan een privacyvriendelijke manier van dataverzameling.

Effect voor Google Ads

Minder data heeft effect op onze Google Ads campagnes. Het is vanaf 6 maart 2024 een vereiste dat data op een privacyvriendelijke manier verzameld wordt. Google gebruikt AI om doelgroepen te identificeren en met elkaar te verbinden. Enhanced conversions is elke dag belangrijker voor een effectieve Google Ads-campagne. En daar helpen we je graag bij.

Conclusie

AI blijft. Daarom gebruikt SPIKKER AI op een manier die goed is voor mensen én zoekmachines zoals Google. SPIKKER monitort de markt en websites continue. Terugkomend op de titel van dit blog? Of AI een bedreiging is voor banen binnen de creatieve en marketingindustrie? Wij omarmen het in ieder geval als een hulpmiddel, waarbij wij ons daardoor kunnen richten op complexere taken binnen ons vak. Het helpt ons om onze kwaliteit te verbeteren en nieuwe ideeën te genereren. AI heeft een nieuw tijdperk ingeluid: de mix van menselijke creativiteit en kunstmatige intelligentie wordt daardoor alleen maar betekenisvoller.

“SEO is een onderdeel van de online marketingstrategie dat te vaak vergeten wordt. Eén van de belangrijkste factoren van een succesvolle online onderneming is een goede vindbaarheid. SEO is de manier om je vindbaarheid een grote boost te geven. Het verschil in clicks tussen het eerste zoekresultaat en het vijfde zoekresultaat op Google is al ontzettend groot. Het is het zeker waard om hier tijd en aandacht aan te besteden, of je dit nu zelf doet of uitbesteedt aan een SEO-specialist. Deze kan jou helpen met het vergroten van de vindbaarheid van je website, wat zal resulteren in meer bezoekers.”

Jan-Marten - SEO en SEA specialist

SEO-specialist Jan-Marten

Zoals je ziet heeft AI effect op alle vakgebieden binnen online marketing. Heb jij een opmerking of vraag?


Benieuwd naar wat we voor jouw bedrijf kunnen doen?

Met veel plezier kijken we naar wat er mogelijk is om onze klanten verder te brengen. Dat zorgt voor groei. In omzet. In ontwikkeling. En in plezier. Want wij hebben het leukste werk dat er is! Dus ben jij benieuwd hoe we jou en je bedrijf verder brengen? Laat het ons weten, wij kunnen niet wachten om voor je aan de slag te gaan!

Hi, ik ben Emma.
Ik wil je helpen
om verder te komen.
Let's meet!

Ja, ik wil een SPIKKER magazine!

Ons spiksplinternieuwe SPIKKER magazine verschijnt binnenkort. Wil jij deze als eerste ontvangen? Schrijf je nu alvast in!

Het SPIKKER magazine vertelt meer over onze werkwijze, geeft een inkijkje in ons werk en staat boordevol tips. Te leuk om te laten schieten. 😉