CRO, SEA, SEO – wat betekenen deze termen?
CRO, SEO, SEA – in de online wereld vliegen de afkortingen je om de oren. Maar wat betekenen deze termen, waar worden ze voor gebruikt en wat is het verschil? Wij helpen je op weg!
Wat is CRO?
Conversie “Het optimaliseren van jouw website om bezoekers te veranderen in klanten.”
We beginnen met CRO. Deze afkorting staat voor: Conversion Rate Optimization. Een CRO-specialist neemt een website onder de loep. Hij of zij kijkt welke onderdelen goed scoren, waar bezoekers op klikken en hoelang ze bijvoorbeeld op een pagina blijven. De CRO-specialist kijkt nog een stapje verder, want waarom klikken bezoekers bijvoorbeeld vaak op een bepaalde knop. Komt dat door de plek, ligt dat aan de kleur, heeft de knop net het juiste formaat?
Andersom levert dat ook mooie inzichten op. Want, als je kunt onderzoeken waarom iets een succes is, kun je ook kijken waarom iets niet werkt. Onze CRO-specialist Rik legt uit wat hij doet om websitebezoekers te motiveren tot het doen van bepaalde acties:
“Het oplossen van pijnpunten zit vaak in kleine dingen die snel worden vergeten. Iets eenvoudigs als de manier waarop je een prijs laat zien, kan al een groot verschil maken. Ons doel is om de klantervaring zo soepel en prettig mogelijk te maken, zodat alles vanzelf gaat.”
CRO-specialist Rik
Bij welke webshop zou je eerder een grasmaaier bestellen?
Met een aantal kleine wijzigingen is de webshop aan de rechterzijde een stuk beter. Zoals het weergeven van de USP’s (kernwaarden) van de webshop, zoals gratis verzending, beoordeeld met een … en snelle levering. Ook wordt de prijs op een andere manier weergegeven en is het woord ‘gratis’ vaak sterker dan 0 euro.
Wat is SEA?
SEA “Effectief adverteren op Google.“
SEA is de afkorting van Search Engine Advertising. Het woord zegt het al: dit heeft te maken met adverteren op Google. Let maar eens op in Google wanneer je de volgende keer een zoekopdracht doet. Bij de eerste paar resultaten staat vermeld dat het om een advertentie gaat.
Hoe gaat dat in zijn werk? Als bedrijf kun je bij Google aangeven dat je graag ‘gevonden’ wilt worden op bepaalde zoektermen en in bepaalde regio’s. Je betaalt hiervoor een bedrag per klik. Dit bedrag is per branche en zoekwoord enorm uiteenlopend. Het wordt bepaald door factoren als het zoekvolume, de populariteit van het woord en het aantal keer dat er op je advertentie geklikt wordt.
Wanneer je dus een campagne start om op Google te adverteren, dan maak je gebruik van SEA. De resultaten van deze campagnes zijn goed meetbaar, je kunt dus gemakkelijk zien wat de advertenties opleveren.
Wat is SEO?
SEO “Dé manier om ervoor te zorgen dat je website hoog in Google verschijnt.“
De laatste afkorting die we bespreken is SEO. Dit betekent Search Engine Optimization. We horen je al denken, hé dat lijkt op de term die we hiervoor hebben besproken. Dat klopt! Alleen het grote verschil tussen deze 2 methodes is dat je voor SEO niet betaalt.
Als je een zoekopdracht intypt in Google krijg je naast advertenties, ook niet betaalde pagina’s te zien. Door SEO in te zetten, probeer je zo hoog mogelijk in de onbetaalde resultaten te komen. Hoe werkt dat?
Google beoordeelt dagelijks alle websites op een aantal punten. Denk aan: gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid, relevantie van de informatie etc. Door zo goed mogelijk op de vragen van bezoekers in te spelen en door je site zo gebruiksvriendelijk te maken, zorg je ervoor dat je hoger scoort in Google. Onze SEO-/SEA-specialist Jan Marten geeft een voorbeeld:
“Bij een van onze klanten hebben we de structuur van de website aangepast om bezoekers sneller bij de informatie te brengen die ze zochten. Dit zorgde niet alleen voor tevreden bezoekers, maar ook voor een stijging in de Google-ranking. Het laat zien dat wanneer je de behoeften van je bezoekers centraal stelt, Google dat ook waardeert.”
SEO-specialist Jan Marten
Meer weten?
Voor jou is het nu helemaal duidelijk wat het verschil is tussen CRO, SEA en SEO. Het doel van de website bepaald grotendeels welke van de methodes het meest waardevol voor je site is. Ben je benieuwd of CRO, SEA of SEO jouw website kan verbeteren? Bel ons gerust voor een kopje koffie. Onze experts kijken graag met je mee!
Benieuwd naar wat we voor jouw bedrijf kunnen doen?
Met veel plezier kijken we naar wat er mogelijk is om onze klanten verder te brengen. Dat zorgt voor groei. In omzet. In ontwikkeling. En in plezier. Want wij hebben het leukste werk dat er is! Dus ben jij benieuwd hoe we jou en je bedrijf verder brengen? Laat het ons weten, wij kunnen niet wachten om voor je aan de slag te gaan!
Ja, ik wil een SPIKKER magazine!
Ons spiksplinternieuwe SPIKKER magazine verschijnt binnenkort. Wil jij deze als eerste ontvangen? Schrijf je nu alvast in!
Het SPIKKER magazine vertelt meer over onze werkwijze, geeft een inkijkje in ons werk en staat boordevol tips. Te leuk om te laten schieten. 😉