SPIKKER was bij het YouTube Festival! Is YouTube interessant voor je bedrijf?
Het YouTube Festival was een féést! En SPIKKER was erbij als één van de 700 exclusief genodigden. Donderdagavond 12 september kwamen YouTubers, adverterende bedrijven en mediabureaus bij elkaar om te zien of YouTube nog steeds zo waardevol is in de mediawereld.
Cases van grote merken als Tempo Team, Daily Paper en Tempo Team werden afgewisseld met muziek van Gerard Joling, raps en breakdance. Er was volop gelegenheid om mensen te ontmoeten in een echte festivalsfeer, met daarbij heerlijk eten vanuit de foodtrucks.
YouTube in het kort
Na Google is YouTube het meest bezochte platform van de wereld. Per dag worden er zo’n 300.000 nieuwe video’s geplaatst op het platform geplaatst. Voor vloggers en YouTubers dé plek om wereldwijd door anderen gevonden te worden, voor adverteerders dé plek om reclame te maken voor jouw product of bedrijf.
De insights
- Tempo Team laat zien dat mensen wel 3 minutenlang naar een YouTube ad kunnen kijken
- Calvé Pindakaas verplaatst het budget van tv naar bijna 100% online
- Het ABCD plan voor converterende video ads
- Bankzitters laten zien dat je met een groot team toch authentieke content kan maken
- De bankzitters lieten zien dat ze met hun YouTube kanaal 3 keer een volle Ziggo Dome kan de vullen
- Daily Paper vertelde hoe het team in Amsterdam reageerde op het voorstel om AI de advertenties te laten maken
Calvé Pindakaas
De ins en outs van een goede reclame
Calvé Pindakaas nam ons mee in een kleine trip down memory lane. Je kent vast de bekende televisiereclame van Calvé met kleine Pietertje op het voetbalveld. Sommige reclames zijn gewoon zo goed dat je ze gewoon niet vergeet. Toen Calvé op het podium kwam om alle ins en outs te vertellen over een pakkende reclame, waren we natuurlijk één en al oor. Wist je dat Calvé helemaal niet meer op tv adverteert, maar alleen nog maar online?
Geniet ook even met ons mee en bekijk de te leuke reclame hier: Calvé Pindakaas | Pietertje (youtube.com)
Daily Paper
Hoe gebruik je AI op een persoonlijke manier?
Wist je dat het bekende kledingmerk Daily Paper is begonnen als blog? Het merk schreef over streetwear en is inmiddels gegroeid tot één van de meest bekende Nederlandse streetwear-merken. Toen AI een paar jaar geleden zijn intrede begon te doen, kreeg dit veel weerstand van het Daily Paper team. Het merk is immers bedoeld om authenticiteit uit te stralen. Toch kwamen ze met een oplossing om toch AI op een goede manier te gebruiken. In de campagne wordt nog steeds gewerkt met echte modellen die de kleding dragen, maar er worden AI beelden achter gezet. Bijvoorbeeld van stadsbeelden van New York voor USA doelgroep, en Amsterdam voor NL doelgroep. Zo kun je flink besparen op je campagnebudget.
Tempo Team
Hoe bereik je GenZ?
Een grote speler op YouTube commercial gebied is Tempo Team. Het bedrijf stond voor een grote vraag: Hoe bereik je GenZ? De generatie die bekendstaat om zijn jonge een veelvoudige internetgebruik en een korte aandachtspan. Tempo Team merkte op dat 75% van GenZ minder werkplezier heeft. Hoe komt dat? En nog belangrijker: hoe verbeter je het werkplezier van een Genz’er? Het bedrijf ging in gesprek met de generatie op straat. En daar kwam een succesvolle commercial uit.
Bankzitters – Authenticiteit
Ook de bekende YouTubers ‘De Bankzitters’ heb je vast weleens voorbij zien komen. Ze mochten tijdens het YouTube festival de felbegeerde de Gold Creator award in ontvangst nemen voor het behalen van 1 miljoen abonnees.
Het kanaal begon als grap van 5 vrienden op de bank. Inmiddels werken ze met 15 mensen op kantoor in Utrecht. Ze vertelden hoe belangrijk het is om authentiek te blijven. En dat is ze gelukt, met hun show hebben ze maar liefst 3 keer voor een overvolle Ziggodome gezorgd!
Itchy Boots
Doe wat je leuk vindt
Noraly is een vloggende motorrijder met 2,5 miljoen subscribers die de hele wereld over reist. Ze moedigt aan om vooral content te maken die je zelf leuk vindt. Er werd vaak tegen haar werd gezegd dat er al zoveel vloggers zijn en dat ze er nooit tussen zou komen. Ze bewijst het tegendeel.
Haar les aan ons: Deel vooral wat je zelf leuk en interessant vindt, jedoelgroep vindt je wel.
YouTube promotie voor jouw bedrijf?
Wil je weten wat SPIKKER nog meer te weten is gekomen op het YouTube Festival? En wil jij ook vindbaar worden op YouTube met onze YouTube promotie mogelijkheden? Praat met één van onze YouTube experts!
Benieuwd naar wat we voor jouw bedrijf kunnen doen?
Met veel plezier kijken we naar wat er mogelijk is om onze klanten verder te brengen. Dat zorgt voor groei. In omzet. In ontwikkeling. En in plezier. Want wij hebben het leukste werk dat er is! Dus ben jij benieuwd hoe we jou en je bedrijf verder brengen? Laat het ons weten, wij kunnen niet wachten om voor je aan de slag te gaan!
Ja, ik wil een SPIKKER magazine!
Ons spiksplinternieuwe SPIKKER magazine verschijnt binnenkort. Wil jij deze als eerste ontvangen? Schrijf je nu alvast in!
Het SPIKKER magazine vertelt meer over onze werkwijze, geeft een inkijkje in ons werk en staat boordevol tips. Te leuk om te laten schieten. 😉